ایکیا یا به سوئدی آی کیا یک گروه بین المللی سوئدی است که مبلمان و لوازم خانگی آماده مونتاژ را طراحی و بفروش می رساند. این کمپانی از سال 2008 یکی از بزرگترین فروشندگان مبلمان در دنیا شده است. ایکیا در 1943 در سوئد به دست یک جوان 17 ساله به نام Ingvar Kamprad تاسیس شد. او بنا به گزارش مؤسسه Forbes در سال 2015 با ثروتی بیش از 40 میلیارد دلار در فهرست ده ثروتمند دنیا قرار گرفت. نام کمپانی برگرفته از حروف اول Ingvar Kamprad (نام موسس)، Elmtaryd (جایی که او بزرگ شده) و Agunnaryd (محل تولدش در جنوب سوئد) است.
این کمپانی به خاطر طراحی های مدرن و متنوعِ وسایل و مبلمان مشهور شده و طراحی های آن غالبا ساده و سازگار با محیط زیست است. بعلاوه، این شرکت به خاطر دقت بر کنترل قیمت، بر جزئیات کار و بر توسعه پی در پی محصولاتش مشهور شده، ویژگیهایی که اجازه داده ایکیا در دهۀ منتهی به سال 2010 محصولاتش را دو الی سه درصد پایین تر از قیمت جهانی ارائه دهد. براساس ادعای پارلمان اروپا، گروه ایکیا با ساختاری متحد به گونه ای شکل گرفته است که در خلال سالهای 2009-2014 توانسته بیش از یک میلیارد یورو مالیات نپردازد. این میزان مالیات بوسیله چندین موسسه در هلند و لیشتن اشتاین کنترل می شود.
تا سال 2017 ایکیا 415 فروشگاه در 49 کشور جهان دارد. میزان فروش محصولات ایکیا در سال 2016، 42 میلیارد دلار شده است. وب سایت ایکیا شامل 12000 محصول آن است. از سال 2015 تا 2016 این سایت بیش از 2 میلیارد بازدید کننده داشته است. این کمپانی مصرف کننده تقریبا یک درصد چوب دنیاست و بدین ترتیب بزرگترین مصرف کنندۀ چوب در بخش خرده فروشی است.
اینگوار کامپراد ایکیا را از سال 1943 بر اساس فروش محصولات از طریق پست بنیان گذاشت. او فروش مبلمان را پنج سال بعد شروع کرد. اولین فروشگاه ایکیا در جنوب سوئد در سال 1958 میلادی افتتاح شد. اولین فروشگاههای خارج از سوئد در نوروژ (1963) و دانمارک (1969) افتتاح شد. فروشگاههای ایکیا در دهۀ 1970 در جاهای دیگر اروپا گسترش پیدا کردند، اولین فروشگاه خارج از کشورهای اسکاندیناوی در سوئیس (1973) و سپس در آلمان غربی (1974) آغاز به کار کرد.
ایکیا در دهۀ هشتاد توسعه پیدا کرد و فروشگاههایش در کشورهای دیگر مانند فرانسه و اسپانیا (1981)، بلژیک (1984)، آمریکا (1985)، بریتانیا (1987) و ایتالیا (1989) آغاز به کار کرد. آلمان با بیش از پنچاه و سه فروشگاه بزرگترین بازار ایکیا را داراست، پس از آن آمریکا با چهل و هشت فروشگاه در رتبه دوم ایستاده است. در پایان سال مالی 2009، گروه ایکیا 267 فروشگاه در بیست و پنچ کشور دایر کرد. بزرگترین فروشگاه ایکیا در جهان در نزدیکی سئول، پایتخت کره جنوبی، قرار گرفته است.

 

فروشگاه ایکیا در تهران

 

 

در سال 2014 بزرگترین فروشگاه ایکیا در دنیا با مساحت 59000 متر مربع در قلب کرۀ جنوبی، در سئول افتتاح شد. همچنین ایکیا قصد دارد تا سال 2020 بیش از دو فروشگاه با همین مساحت در سئول افتتاح کند.
بزرگترین فروشگاه در استرالیا با مساحت 39000 متر مربع واقع شده است. بزرگترین فروشگاه ایکیا در آمریکای شمالی در کانادا قرار گرفته است. در مارس 2013، ایکیا اولین فروشگاهش را بعد از چندین ماه تاخیر در قطر باز کرد. مانند دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، شعبۀ دوحه بوسیله گروهAl-Futtaim راه اندازی شد.
در سال 2014، ایکیا اولین انبار کالایش را در کرویژا (جنوب غربی اروپا) نزدیک زاگرب باز کرد. فروشگاه مرکزی زاگرب با مساحت 38000 مترمربع یکی از پنج فروشگاه بزرگ ایکیا در اروپا و در میان ده فروشگاه بزرگ ایکیا در دنیاست. در 26 مارس 2015، مجموعه ای از نوزده ساختمان، متعلق به کمپانی Western Studio Services، که برای تولید انواع فیلم ها و برنامه های تلویزیونی اختصاص یافته بود، تبدیل به وسیع ترین ساختمان ایکیا در ایالات متحده شد. فروشگاه ایکیای باربانک کالیفرنیا کمتر از یک مایل از محل جدید ساختمان فاصله دارد که نزدیک دو برابر مساحت فروشگاه موجود بود. عملیات ساخت فروشگاه در 4 فوریه 2017 تمام و در مراسمی بسیار عالی و مجلل فروشگاه جدید در 8 فوریه 2017 بازگشایی شد.
کمپانی ایکیا ساخت اولین فروشگاهش را در هند در11 اگوست 2016 آغاز کرد. این فروشگاه در حیدرآباد به مساحت 400000 متر مربع به ارزش 7 میلیارد و بازگشایی آن اوایل 2018 برنامه ریزی شده است. ایکیا زمینی به مساحت 610000 متر مربع در بنگالورو، کارناتاکا نزدیک به ایستگاه مترو نامما خریده است که از اهداف کمپانی بازکردن سومین فروشگاهش در هند در اواخر سال 2018 است. فروشگاه ایکیا در بنگالوور بزرگترین فروشگاه ایکیا در آسیا خواهد بود.
ایکیا در 16 نوامبر 2017 سومین فروشگاهش را در جوهر بحرا مالزی افتتاح کرد که الان بزرگترین فروشگاه ایکیا در جنوب شرقی آسیاست. در مارس 2018 ایکیا در بانکوک، تایلند دومین فروشگاهش را افتتاح کرد. این فروشگاه حالا بزرگترین فروشگاه قبل از جوهر بحرا، مالزی در جنوب شرقی آسیاست.
موسس ایکیا اینگوار کمپراد در 27 ژانویه 2018 از دنیا رفت.

 

مبلمان ایکیا در تهران

طراحی فروشگاه
طرح بندی
قدیمی ترین فروشگاههای ایکیا معمولا ساختمان هایی با رنگ آبی و علامتهای زرد (رنگهای ملی سوئد) هستند. آنها اغلب به گونه یک طرفه طراحی شده اند (یعنی از یک طرف داخل و از طرف دیگر خارج می شوی) و مشتری را در جهت مخالف عقربه های ساعت هدایت می کند (ایکیا این را مسافت طبیعی راه می نامد “the long natural way”( تا مشتری تشویق شود همه فروشگاه را ببیند (برعکس فروشگاههای سنتی خرده فروش که به مشتری اجازه می دهد مستقیم برود به قسمتی که کالاها و خدمات مورد علاقه اش نشان داده شده است).
فروشگاهها به گونه ای طراحی شده اند که اغلب یه راه میانبر (کوتاه) به بقیه ی قسمتهای فروشگاه وجود دارد. در ساخت یکی از جدیدترین فروشگاههای ایکیا در مونشن گلاد باخ آلمان به لحاظ هنری و کارآمدی بیشتر شیشه استفاده شده است. همچنین ساخت نورگیر در انبارها رایج شده چونکه نور طبیعی هزینه مصرف انرژی را کاهش می دهد، روحیه کارمندها را افزایش می دهد و تأثیر بهتری روی کالاها دارد.
بخش انبار سلف سرویس
اولین مرحله رفتن به داخل نمایشگاه مبل، یادداشت کردن موارد انتخابی است. سپس مشتری کارت خرید را جمع آوری می کند و وارد بخش قفسه باز “Market Hall” (بازارچه) برای برداشتن وسایل کوچکتر می شود. بعد در انبار سلف سرویس مبل، خود مشتری مواردی که قبلا در نمایشگاه یادداشت کرده و کالاها در آنجا به صورت بسته بندی مسطح (تخت) جمع آوری می کند. بعضی وقتها مشتریان راهنمایی می شوند کالاهایشان را از انبار بیرونی همان محل یا نزدیک آن محل تحویل بگیرند. در نهایت مشتریان پول کالاهای خود را در محل نقدا پرداخت می کنند.
در بیشتر فروشگاههای ایکیا در آخر انبار قبل از صندوق محلی به نام “as-is” به معنای همینی که هست ایجاد شده است. کالاهایی که در این قسمت ارائه می شود شامل کالاهایی که قبلا عرضه شده، آسیب دیده و مرجوعی که به طور قابل ملاحظه ای با تخفیف عرضه می شوند ولی مشتری نمی تواند پس از خرید کالاهای این بخش، آنها را برگرداند. ایکیا از یک تکنیک فروش به نام “bulla bulla” استفاده می کند به این صورت که یک دسته از کالاها به صورت درهم در صندوق هایی ارائه می شود تا مقدار بیشتری کالا با قیمتی ارزانتر به فروش برساند.

 

بزرگترین فروشگاه ایکیا در تهران

 

ایکیا مشهور شده به خاطر کوفته سوئدیش
رستوران های ایکیا همه جای دنیا وجود دارد و مزه ی آنها میان فرهنگی است. هر رستورانی شامل یک رستوران سنتی غذای سوئدی که شامل سیب زمینی و کوفته سوئدی است. در کوالالامپور مالزی و اندونزی معمولا سیب زمینی آب پز یا پوره به جای سیب زمینی سرخ کرده طبخ می شود. معمولا دستور تهیه کوفته سوئدی برطبق موازین کشورهای اسلامی (حلال) تغییر می کند. اغلب در کنار غذاهای سوئدی هات داگ و نوشیدنی، به اضافه چند آشپزخانه مختلف محلی که در آن نوشابه مانند آب میوه لینگوبری همچنین پرنسس کیک به عنوان دسر فروخته می شود.
رستورانهای حلال به لبنی و گوشتی تقسیم شده اند، فلافل و بستنی غیرلبنی در درب خروجی وجود دارد. هنگام افتتاح فروشگاه (مانند سوئد) قهوه، نوشیدنی غیرالکلی و چایی رایگان است. از سال 2017 در همه فروشگاههای ایکیا به جای کوکاکولا و پپسی، نوشیدنی میوه منطقه شمال اروپا عرضه می شود. در بسیاری از کشورها، رستورانهای ایکیا هر روز قبل از بقیه فروشگاهها باز است و صبحانه ارزان در آنجا سرو می شود.
همه فروشگاههای ایکیا یک زمین بازی برای بچه ها دارد کهSmaland نامیده می شود (small lands به سوئدی ایالتی است که کمپراد در آنجا بدنیا آمده است). والدین بچه ها را در درب ورودی زمین بازی تحویل می دهند، و وقتی به درب ورودی دیگری رسیدند بچه ها را تحویل می گیرند. در بعضی از فروشگاهها به والدین توسط کارمندان همانجا پیجر رایگان داده می شود، که کارمندان می توانند والدین بچه هایی، که بچه هایشان زودتر از موعد مقرر به آنها نیاز دارند از این طریق فراخوانند؛ یا در موارد دیگر کارمندان والدین را از طریق اعلانهایی که روی سیستم خطاب عمومی فروشگاه هست یا از طریق تلفن آنها را مطلع می کنند.
مبل
کتابخانه بیلی
مبلمان ایکیا به گونه ای طراحی شده که به صورت آماده فروخته نشود بلکه خود مشتری مبلمان را سَرِهم کند. کمپانی ادعا می کند بسته بندی مسطح (فلت) به کاهش هزینه ها و استفادۀ کمتر از فضا کمک می کند؛ مثلا حمل کتابخانه ای که مونتاژ نشده بسیار آسانتر است. همچنین برای مشتری استفاده از حمل و نقل عمومی برای حمل، بسته بندی فشرده و مسطح بسیار مناسب تر و راحت تر است.
ایکیا مدعی است که در نگرش های مداوم به فرهنگ عامه ی مصرف کنندگان پیشگام بوده است. این دیدگاه را کمپراد “طرح دموکراتیک” نامیده، به معنای اینکه کمپانی یک رویکرد ترکیبی در ساخت و طراحی کالاها به کار می بندد. کمپانی ایکیا در پاسخ به رشد ناگهانی جمعیت انسانی و نیازهای مادی در قرن 20 و 21، میزان صرفه جویی را با جذب دیدگاههای مادی و اساسی و ایجاد پروسه های تولیدی و اقتصادی محقق می کند، که میزان استفاده از هزینه ها و منابع را پایین نگه دارد، مانند استفاده گسترده از فیبر متراکم متوسط (MDF) که ذرات چوب هم نامیده می شود. این به گونه ای طراحی شده که الیاف چوب در اثر حرارت و فشار بهم چسبانده می شوند و یک ماده با قدرت عالی بوجود می آورد که در مقابل خراب شدن مقاوم است. ایکیا در ساخت کابینت، مبلمان، کمد و کمدهای آشپزخانه از MDF استفاده می کند. همچنین از چوب و پلاستیک و مواد دیگر در ساخت مبلمان و دیگر کالاهایش استفاده می کند. لوازم خانه ایکیا به صورت مطلوب و قابل انعطاف، طراحی شده و وابسته به خانه کوچک و بزرگ نیست. ایکیا از صندلی Poang، کتابخانه Billy و مبل دو نفره Klippan، از اواخر دهه 1970، ده میلیون عدد از این سه محصول فروخته است.

 

آشپزخانه کودک ایکیا

نام محصولات
اسامی مدل های کالاهای ایکیا یک کلمه و به ندرت دو کلمه نامگذاری شده اند. بیشتر اسامی اش در اصل اسکاندیناویایی هستند. اگر چه استثنائاتی هم وجود دارد، بیشتر اسامی کالاهایش بر اساس یک سیستم نامگذاری خاص پیشرفته بنا شده است. کمپراد بنیانگذار ایکیا دریافته که نامگذاری مبلمان با کلمات یا اسامی مناسب، راحت تر و بهتر و از کد کالاها به یاد می ماند.
پرده رومبلی، میزهای قهوه، مبلمان چوبی، قفسه کتاب، وسایل ذخیره کننده، دستگیره درب: نام مکانها به سوئدی (برای مثال: Klippan)
رختخواب ها، کمدها، مبلمان: نام مکانها به نروژی
صندلی ها و میزهای شام: نام مکانها به فنلاندی
کتابخانه: شغل ها
وسایل حمام: دریاچه ها، رودخانه ها، خلیج های اسکاندیناویایی
آشپزخانه: اصطلاحات دستوری، بعضی اوقات نامهای دیگر
صندلی ها، میزها: اسامی مردان
پارچه ها، پرده ها: اسامی زنان
مبلمان باغ: جزایر سوئدی
فرشها: نام مکانهای دانمارکی
روشنایی: اصطلاحات موسیقی، شیمی، متولورژی، اندازه گیری، وزنها، فصلها، ماه ها، روزها، قایق ها، اصطلاحات دریانوردی
روکش های رختخواب، بالش ها/کوسن ها: گلها، گیاهان، سنگ های قیمتی
اقلام کودکان: پستانداران، پرندگان
لوازم جانبی پرده: اصطلاحات ریاضی و جغرافیا
وسایل آشپزخانه: ادویه، گیاهان، ماهی، قارچ ها، میوه ها یا توت ها، توصیفات اساسی
جعبه ها، دکوراسیون دیوار، عکس ها و قاب ها، ساعت ها: اصطلاحات محاوره ای، همچنین نام مکانها سوئدی
برای مثال، DUKTIG(به معنای: باهوش، خوش رفتار/با ادب) نام یک ردیف از اسباب بازیهای بچه گانه است، OSLO نام یک رختخواب است، BILLY (یک نام مردانه سوئدی) نام یک کتابخانه معروف است، DINERA (به معنای، (به طرف) ناهارخوردن) برای سرویس های غذاخوری، KASSETT (به معنای کاست) برای انبار رسانه هاست. یک ردیف از مبلمان اداری EFFEKTIV (به معنای، کارآمد/موثر) نامگذاری شده، SKARPT (به معنای، تیز یا باهوش) نام یک ردیف از چاقوهای آشپزخانه است.

خرید فروش آنلاین محصولات ایکیا

تولید
اگرچه کالاهای خانگی و مبلمان ایکیا در سوئد طراحی می شوند، اما تعداد بسیار زیادی از آنها در کشورهای در حال توسعه تولید شده اند تا قیمت پایین تری داشته باشند. بیشتر کالا، در نهایت بوسیله مصرف کننده سَرِهم می شود. کارخانه بزرگ Swedwood که در جنوب لهستان واقع شده است محصولات چوبی ایکیا را تولید می کند. در ساخت مبل ایکیا به جای خرده چوب از چوب سخت استفاده می شود. کارخانه Hultsfred در جنوب سوئد تنها تولید کننده ایکیاست.
اعمال کارگری
در دوره دهه ی 1980 ایکیا با استفاده از امکانات تولیدی در آلمان شرقی قیمتهایش را پایین نگه داشت. بخشی از نیروی کار این کارخانه ها را زندانیان سیاسی تشکیل می دادند. این واقعیت در گزارشی از سوی ارنست یانگ رئیس کمیسیون کمپانی آشکار شد و در نتیجه باعث انتقادات سیاسی و جزایی نسبت به تولیدات ایکیا شد. ایکیا یکی از جمله موسسات آلمان غربی بود که از این کار بهره برد. در اثر تلاشهای زندانیان سیاسی سابق نتیجه تحقیقات، گرفتن خسارت شد. در نوامبر 2012 ایکیا تایید کرد که از امکان استفاده از کارگران اجباری با خبر بوده است ولی در تلاش برای شناسایی آنها و اجتناب از این کار ناکام مانده است.
ایکیا فامیلی
کارت خانوادگی ایکیا در حدود سال 2012 در کانادا توزیع شد
ایکیا با مشارکت بعضی خرده فروش های دیگر یک کارت عضویت، ایکیا فامیلی (IKEA Family) توزیع کرد. این کارت رایگان است و می توان برای گرفتن تخفیف در بعضی کالاهای موجود در انبار استفاده کرد و در سراسر جهان وجود دارد. ایکیا اغلب به همراه این کارت هر سه ماه یکبار مجله ای با نام زندگی خانواده ایکیا منتشر می کند که کارت و کاتالوگ ایکیا ضمیمه آن است. این مجله اغلب به سیزده زبان چاپ می شود و در فوریه 2007 یک چاپ انگلیسی برای بریتانیا توزیع شد.

دیدگاهتان را بنویسید